Kellakeeramine

Kellakeeramine

Suvi on nurga taga ja me saame lõpuks nautida päevavalgust pisut kauem. Kuid miks me kella keerame? Ja kuidas on võimalik, et ärkad väljapuhanuna hoolimata lühemast ööst?

Me keerame kella kaks korda aastas. Miks? See on pikk jutt. Aastal 1909 tehti ettepanek keerata kella, et inimesed saaks nautida päevavalgust kauem. Paljud tundusid ideest huvituvad, aga midagi konkreetset sellest ei sündinud. Idee viidi ellu sõja ajal. Sõja pidamine oli kallis ja kella keeramine aitas säästa kivisütt. Kellakeeramise ideest loobuti taas 1946 aastal, pärast Teise maailmasõja lõppu. Liigume edasi aastasse 1977 ja kellakeeramine taaselustatakse. Sel korral on põhjuseks naftakriis. Võimalus nautida päevavalgust kauem andis inimestele võimaluse elektrit säästa. Ja me teeme seda tänaseni.

*haigutus*

Kuid ära saa valesti aru. Kellakeeramisel on ka negatiivsed küljed, eriti just kevadel, kui kella edasi keerame. Ärkame tund tavapärasest varem ja see segab meie sisemist rütmi. Meie und kontrollib peamiselt meie bioloogiline kell ja see on põhjus, miks me väsime peaaegu samal ajal iga päev ning ärkame samal ajal igal hommikul. Bioloogilist kella on raske reguleerida, mõtle näiteks ajavööndites reisimisele ja selle mõjudele. Keskmiselt on meil vaja üht päeva, et harjuda ühetunnise ajavahega.

Kõige keerulisem periood on suvi, mil meil tuleb loobuda ühest tunnist une kestvuses. Uurimused (perioodist, mil inimesed elasid piklt hämaras koopas) näitavad, et meie bioloogilise kella päev ei ole 24 tundi, vaid keskmiselt 24,2 tundi. Seetõttu on suvine päev pigem kui 25 tundi, mitte 23 tundi ning sellepärast on inimestel raskusi suveajaga harjuda.

Kuid muretsemiseks pole põhjust. Meil on sulle mõned soovitused:

1. Püüa end hästi välja puhata, et tulla toime tunniajase uneaja muutusega emmas kummas suunas.

2. Muuda üleminek järkjärguliseks. Pane oma kell pool tundi tavapärastest varem helisema päev enne kellaaja muutumist.

3. Püüa päevavalgust maksimaalselt ära kasutada – naudi seda täiel rinnal! Meie bioloogilist kella mõjutab tugevasti valgus, nii et püüa välja minna hommikul ja väldi liigset kokkupuudet valgusega pärast päikeseloojangut.

Naudi suve!




Magamise tähtsus
Tone Boxspring