ROLF BENZ 594 BY SEBASTIAN HEKNER

ROLF BENZ 594 BY SEBASTIAN HEKNER

Sebastian Herkner teab tunnustatud disainist palju. Üks ilmselgemaid tõendeid sellest on tõenäoliselt uus Rolf Benz 594 tugitool, mille 2019 aasta disainer loonud on. Mugav istumismaterjal ja tasakaalukas ning kumer seljatugi, kindlalt polsterdatud tooli korpus ning meeldivalt pehme istmepadi näevad välja kui kallistus mööbli näol. 

Kohtusime auhinnatud disaineriga tema stuudios Offenbachis ja rääkisime inspiratsioonist, jätkusuutlikusest ning elust ja tööst Covid-19 ajal.


Sebastian. Sa disainisid Rolf Benz 909 söögilaua aasta tagasi. Sinu uus Rolf Benz 594 tugitool on just läinud tootmisesse. Kui kaua selle loomisega aega läks ja mis oli Sinu suurim väljakutse selle juures?

Töötasime tugitooli välja poolteist aastat. Suurimaks väljakutseks oli kahtlemata tugitooli ebaharilik kuju. Soovisime kohe algusest luua meeldejäävat mööblieset. Rolf Benz soovis tugitooli, millel on unikaalne välimus, selgelt eristatav disain. Sellist ülesannet peab täitma tunnetusega. Alustad joonistest, teed mõned visandid ja siis istud arvuti taha. Rolf Benzis kohapeal töötamine koos käsitööliste ja inseneridega oli siinkohal eriti oluline.

Vormi välja töötamine oli mitmeastmeline protsess. Tegime mitmeid ehtsaid, polsterdatud prototüüpmudeleid ja samal ajal ka palju visandamist. Kohati visandasime otse prototüübi peale markeriga! Siit tükike ära. Mõni kraad siia juurde. Siin muudame kontuure. Arvuti loomulikult aitab kaasa siinkohal, aga lõppude lõpuks tuleb sul tervet objekti tajuda oma kõigi meeltega. Sa pead sõna otseses mõttes “istuma” selles tugitoolis mõnda aega. Selle ümber kõndima. Võib-olla isegi põlvitama selle ees. Vaatama seda erinevae nurkade alt. Ja nii jõuad samm sammu haaval lõpliku tugitoolini. Tegu on väga põneva porotsessiga, aga see on ka väga aeganõudev.


Kus näeb see tugitool Sinu arvates kõige parem välja ja milleks on see tugitool eeskätt hea?

Rolf Benz 594 on mitmekülgne. Seda saab paigutada mitmel erineval moel ja see sobib hästi erinevatesse ruumidesse ja kasutuskeskkondadesse. Seda võib kasutada kui individuaalset mugavat tugitooli lugemiseks ja lõõgastmiseks või selle võib paigutada teiste istumisvahendite sekka, näiteks avatud kontoris või hotelli fuajees. Kohtumisteks, intervjuudeks või lobisemiseks.

 

Missugune materjalide kooslus sobib Sinu arust kõige paremini selle tugitooli juures? On Sul isiklik lemmik?

See on keeruline küsimus – valikuid on nii palju. Tugitooli saab isikupärastada mitmel erineval moel, aga kuna meil on kodus kasutatud palju betooni, näeks tammepuust karkass tõsiselt hea välja. Kattematerjaliks valiks ma miskit struktuurset või kohevat. Ma arvan, et näiteks buklee oleks võrratu. Või velvet. See teeks ka kõik väga mõnusaks.

 

Kust leiad oma tööde jaoks inspiratsiooni?

Ma leian inspiratsiooni lihtsasti. Olen väga uudishimulik ja tähelepanelik. Pead olema väga avatud, et leida erinevaid stiimuleid. Neid võib ette tulla igal pool. Isegi tavalises igapäevaelus võib leida midagi põnevat ja märgata näiteks mõnda fantastilist värvitooni või ebatavalist materjalide kombinatsiooni. Lisaks leian inspiratsiooni stuudiost, kas arhiividest või oma meeskonnaga suheldes. Loomulikult ka muuseumitest või reisidelt. Ja mõnikord aitab ka see kui jälgid, kuidas käsitöölised töötavad mõne uue lahenduse suunas. Pead lihtsalt jääma avatuks.

 

Kas on mõningaid eeskujusid, kes on eeskätt mõjutanud Sind ja seda, kuidas sa töötad?

Raske on minetada konkreetseid disainereid või inimesi. Võid lihtsasti unustada üht või teist mainida. Seetõttu eelistan nimetada neid käsitöölisi, kes kulisside taga nõnda osavalt meie disaine reaalsuseks muudavad. Nad kõik teevad Rolf Benzis võrratut tööd ja nende oskused on erakordsed. Tegu on teadmistega, mida on pärandatud edasi põlvest põlve. Leian, et just see on mainimist vääriv. Meil on erakordselt vedanud, kuna meil on Saksamaal olemas tipptasemel käsitööliste väljaõpe. Tegu on väärtusliku kultuurilise varaga ja ma pean sellest väga lugu.

 

Paljud edukad disainerid kolivad Berliini. Samas Sina avasid oma stuudio Offenbachis 13 aastat tagasi. Mis teeb Offenbachist sinu jaoks ideaalse asukoha?

Offenbach ei ole mööndatavasti kõige atraktiivsem linn. Tegu on pigem armastusega teisest silmapilgust. See on väike linn. See on lihtsasti navigeeritav. Ma tunnen end siin hästi. See on mu kodu. Mu sõbrad on siin. Lisaks sellele on Offenbach väga multikultuurne ja seetõttu äärmiselt inspireeriv. Siin on palju häid poode ja restorane mitmete erinevate kultuuride mõjudega ja kõike seda väga väiksel alal. Offenbach asub ka muidugi mugavalt keset Euroopat ja on lähedal lennujaamale. Mul on hea meel, et saan palju reisida. Saan kiiresti rongiga Rolf Benzi Schwarzwaldis. Võin minna ühepäevasele reisile Veneetsiasse. Või messile Pariisi. See on suureks boonuseks. Aga asjad on muidugi muutunud tunduvalt tänu Covid-19’le. Praegusel ajal kõnelen rohkem telefoni teel või annan heakskiitu asjadele Zoomi või Skype teel. See toimib üsna hästi. See tähendab seda, et olen taas õppinud Offenbachi tundma viimaste kuude jooksul. Turg ja muud head asjad, mida see koht saab pakkuda. See on tõsiselt mu elukvaliteeti tõstnud.

 

Sa reisid palju mööda maailma. On mõni koht, mis on Sind eriti tugevalt lummanud?

Reisimine on privileeg ja ma tõsiselt naudin seda. Kui ma olin laps, oli vanematega Stuttgartisse jõulupoodlemisele minek alati tipphetk. Tänaseks on see ring veidike laienenud ja ma aeg-ajalt reisin Taiwani või Kolumbiasse. See on erakordselt inspireeriv. Aga ma ei leia, et on tähtis kui kaugele sa reisid. Palju tähtsam on see, milliseid inimesi sa kohtad ja mis on omane teatud piirkonnale. Kui ma reisin, tahan avastada, mis teeb koha eriliseks. Linna B-poolega, just nagu albumi puhul. Just see on põnev. See võib leida aset Taipeis või Ulmis. Sa ei pea alati reisima nii kaugele kui võimalik. Vaata lihtsalt hoolikalt ringi, kus iganes Sa ka ei asuks. Covid-19 on andnud meile võimaluse taasavastada meid ümbritsevat keskkonda. Ma kasutan selle võimaluse ära.


Mis teeb Sebastian Herkneri tööd eriliseks? Mis on Sinu jaoks tähtis?

Ma pööran tähelepanu materjalidele, värvidele, kvaliteedile ja käsitöökunstile. Olen märganud, et kvaliteet ja kestvus on muutunud taas tähtsaks inimeste jaoks. Jätkusuutlikus on muutumas tähtsamaks. See on hea. Ma ei taha valmistada tooteid, mis on trendikad ja lendavad seejärel kuue kuu möödudes prügikasti. Ma tahan luua tooteid, mis kestavad. Eluaegseid kaaslaseid, mis ideaalses olukorras teevad ka järgmised põlvkonnad õnnelikuks. See tähendab tooteid, mida saab parandada või istevahendite puhul uuesti katta. Just see on minu arvates Rolf Benzi puhul hea. Nad toodavad siiani Schwatzwaldis kohapeal. Teisisõnu lühikesed tootmisahelad ja loomulikult jätkusuutlik kvaliteet.

 

Tõlgendad oma disainitöödes erinevaid ühiskondlikke ja kultuurseid kontekste ja lood esemeid, millel on unikaalne isikupära. Millised tähelepanekud leidsid tee Rolf Benz 594 tugitooli?

Igapäevaelu on muutumas üha kiiremaks. Jookseme punktist A punkti B ja ei märka enam end ümbritsevat keskkonda. Meie tööga seonduvad protseduurid muutuvad üha kiiremaks ja kiiremaks. Oleme klammerdunud oma telefoni, sülearvuti või tahvelarvuti külge ja elu on üha digitaalsem. Puudutavad kogemused on aegumas. Meie tugitool on vastuseks nendele arengutele ja on ette nähtud pelgupaigana. Midagi ehtsat ja tajutavat. Võtmesõnaks siinkohal oli “kookonisse tõmbumine”. Koht, millesse saad vajuda. Koht, kus lõõgastuda ja olla. Koht, kuhu sukelduda ja sügavalt hingata. Koht, kus saad lõõgastuda, mõtiskleda, uinakut teha või raamatut lugeda. Kuid loomulikult on see ka hea koht, kus oma e-maile lugeda või netis surfata. Kui tahad just seda teha.


Sinu auhindade nimekiri on meeletult pikk. Mis tunne on olla “aasta disainer 2019” ja kui tähtsad on Sinu jaoks tiitlid ja auhinnad?

Loomulikult on see tunnustuseks, eriti just meeskonnale. Firmale. Pingutuste eest. Kogu töö eest, mis panustatakse tootearendusse. Aga ma eelistan kui näen oma tooteid Instagrammis teemaviitega #SebastianHerkner. Nii näen, kuhu tooted on lõpuks jõudnud. Konteksti, milles neid kasutatakse. Kes on end nendega premeerinud. Või kes on nende jaoks raha kogunud, kuna tegu on olnud lihtsalt sellise tootega, mille peab endale saama. Taustalood on põnevad ja tähendavad minu jaoks tegelikult palju rohkem. Samuti on tore saabuda hotelli ja ootamatult avastada sealt ühe oma laudadest. Need on minu jaoks parimad hetked.

 

Mida Sulle meeldib teha, kui Sa parasjagu ei tegele eesrindlike disainide loomisega?

Loovus on mu kirg. Seetõttu ei pea ma oma tööd tööks. See on rohkem nagu privileeg. Mul on võimalus teha miskit, mis mulle tõsiselt meeldib. Mitmekesisus on ka põnev. Ei teki tunnet, et olen 8 tundi tööd teinud ja jõudnud läbiväsinuna koju. Kõik on palju lihtsam kui saad teha miskit, mida Sa naudid.


Kas hea disain võib muuta maailma?

Maailma muutmine ei vaja kindlasti head disaini. Aga disaineril on üsna suur vastutus. Nad võivad mõjutada seda, kuidas asju kasutatakse. Kuidas me taaskasutame neid. Minujaoks isiklikult ei ole tähtis poppide toodede loomine, mis istuvad riiulil ühe hooaja ja lõpetavad prügimäe tipus kaks aastat hiljem. Ma leian, et me, disainerid, omame teatud vastutust ja seetõttu saame kindlasti ka natuke kujundada maailma. Vähem, aga parem. Osta vähem, aga vali parem. Ma leian, et saame sellega maailma muuta. Muidugi disainerid üksinda ei saaks seda ära teha. Aga me saame anda hoogu, julgustada diskussiooni ja panustada vastutustundliku disainiga maailma paremaks muutmisesse.

 

Aitäh meiega vestlemast, Sebastian





 LIV ROLF-BENZ